Här kommer receptet på frökexen som jag gjorde igår! (Förlåt för att det är så konstiga färgtoner på bilderna.)
 
Ingridienser:
5 ägg
10 dl frön/hackade nötter
1 tsk salt
 
Så här ska du göra:

Knäck de fem äggen i en bunke. Knäck gärna äggen med en hand, speciellt om du vill imponera på någon(rekommenderas dock inte om ni är så dåliga på att knäcka ägg som jag. Folk kommer bli sura på dig för att det är äggskal i kexen och antagligen lämna dig i köket så att du får baka resten helt själv. Och det är väldigt ensamt. Tro mig, jag vet.)

Vispa äggen till en kycklinggul blandning. (I din ensamhet om du misslyckades med förra steget.)

Hacka nötterna ordentligt. Annars kommer kexen falla isär. (Och då kommer folk bara bli ännu surare på dig.)

Mät upp 1 liter frön (du behöver inte hacka fröna) och hackade nötter.

Häll i 1 tesked salt i äggsmeten och blanda.

Häll i nötterna så att det ser ut som en lavin...
...inte så här futtigt, det är bara för mesar.

Blanda alltihop tills det ser ut så här. Lite som geggamoja.

Lägg bakplåtspapper på en stor plåt. (Eller smörj med smör, men det är mycket jobbigare och jag är inte säker på att det fungerar.)

Släng geggamojsblandningen på plåten...
...och klafsa ut den så att den blir platt (och gör det med händerna för guds skull, inte massa mesande med stekspadar!). Ställ sedan in i ugnen i 190 grader under 10-15 minuter.
Ta ut kexen och låt dem svalna lite. Skär sedan i rutor och ät!

Och här kommer en fancy bild på min macka som jag gjorde med västerbottensost och ruccola. Vilket förresten är jättegott! Tipstips!
Lycka till med bakandet!
 
You go girl!
 
//Ebba

Kommentera

Publiceras ej